Direct contact: 06 2888 6931
 
25/03/2014 | Door Natasja Dommisse Naar overzicht

Zo schrijf je een optimale webtekst

Een optimale (SEO) webtekst schrijven? Met deze tips kun je zelf aan de slag!
 

Schrijf Nederlands

Een open deur maar toch. Een goede webtekst bevat geen type- of spelfouten en is in goed Nederlands geschreven. Een tekst met spel- of typefouten komt nu eenmaal  minder geloofwaardig over. Het kan een reden zijn om je site te verlaten. Laat je tekst altijd eerst even nakijken voor je hem live schakelt.
 

Schrijf voor en in de taal van je doelgroep

Gebruik een bij je doelgroep passende tone of voice en voer dit consequent door. Niet alleen op de site, maar ook in je e-mails, bedank pagina’s etc.
Bedenk dus voor je gaat schrijven hoe je je klanten het beste kunt aanspreken; met het zakelijke ‘u’ of het meer informele ‘je’. Moet je vaktermen gebruiken of juist vermijden? Humor of beter van niet? Kijk ook naar je concurrenten en vraag je af hoe je je van hen kunt onderscheiden met je taalgebruik.
 

Webteksten worden eerst scannend gelezen

Je bezoeker is naar aanleiding van een zoekvraag op jouw pagina terecht gekomen en verwacht dat hij de passende informatie snel te lezen krijgt. Moet hij te lang lezen voor hij die informatie vind, dan haakt hij vrijwel zeker af…… Maak gebruik van koppen en subkoppen en korte alinea’s voor een goed overzicht.
 

Kom snel ter zake

Zorg ervoor dat de bezoeker snel een overzicht krijgt van de informatie op de pagina. Schrijf bijv. onder de titel een kort samenvattend stukje over het onderwerp van de pagina en diep het vervolgens verder uit.
Je kunt ook openen met een vraag die inspeelt op de behoefte van je bezoeker. Nogmaals de bezoeker bepaalt in fracties van seconden of jij hem wel de informatie geeft die hij verwacht.

 

De presentatie van je webtekst

Een overzichtelijk gepresenteerde tekst wordt beter gelezen. Bedenk dat mensen tekst op een webpagina anders lezen dan tekst op een stuk papier. Onze ogen zijn niet gemaakt om tekst van een computerscherm te lezen. Teksten op het web vragen dan ook om een voor het web geschikte presentatie.
 

Tekst opdelen in korte alinea's

Deel de tekst op in overzichtelijke, compacte alinea blokjes met witregels er tussen en maak gebruik van titels, koppen en subkoppen. Een alinea bevat bij voorkeur niet meer dan 5 à 6 regels.
 

Schrijf helder en bondig

Schrijf als het even kan korte en bondige zinnen maar zorg ervoor dat je tekst in zijn totaliteit voldoende lengte heeft om je klant (en de zoekmachines) goed te informeren. Een algemeen toepasbare, ideale tekstlengte bestaat niet. Probeer te bedenken wat je zelf over je product of dienst zou willen of moeten weten en kijk naar de tekst van goed presterende concurren(ten). Wat schrijven ze en in hoeveel woorden doen ze dat.
 

Gebruik lijstjes

Maak waar nuttig, gebruik van lijstjes of opsommingen in je tekst (bullits). Lezers vinden dit prettig en het breekt de pagina.
 

Gebruik een prettig leesbaar lettertype

Gebruik een goed leesbaar lettertype en let op de fontgrootte. Kies voor een tekstkleur die goed contrasteert met de achtergrond.
 

Verluchtig de pagina met plaatjes

Maak de pagina(s) extra aantrekkelijk met een toepasselijk plaatje, een video of animatie.
 

Schrijf een call to action

Zorg voor een call to action. De klant heeft je tekst gelezen en wat nu?  Nu wil je dat hij iets gaat doen; een abonnement op je nieuwsbrief nemen,een offerte aanvragen of een afspraak maken. Voorbeeld van een call to action is: ‘Bestel direct’ of ‘Neem contact op’ etc.
 

Webteksten zoekmachine optimaliseren

Om je teksten te optimaliseren voor de zoekmachine kun je het volgende doen:

  • Gebruik voor je belangrijkste keywords het element strong in je html. Zo weet Google dat je       deze woorden belangrijk vind en geeft ze extra gewicht
  • Geef je koppen en subkoppen een header tag. De kop krijgt meestal een H1, de subkoppen een H2 of H3
  • Maak gebruik van geoptimaliseerde interne ‘anchors’ (tekstlinks naar andere, aanverwante pagina’s op je site) in je tekst. Veel gebruikt aan het eind van een pagina is de anchor ‘lees meer’ , beter is bijv.: ‘lees meer over zoekmachineoptimalisatie’
  • Geef afbeeldingen e.d. een alt tag (alternative text). Dit is een beschrijving in ca. 140 tekens van hetgeen er op de afbeelding staat. De zoekmachine kan afbeeldingen niet lezen. Jij zult hem dus moeten vertellen wat er te zien is. Ook in deze tekst is het aan te raden keywords te gebruiken

Succes met het schrijven van een optimale (SEO) tekst!
 
 

Schrijf een reactie